سرانه هر دانش آموز براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي چقدر است؟

۷۰ بازديد

بر اساس تحقيق هاي انجام گرفته، انحرافات اخلاقي، خشونت، دخانيات و بزهكاري به ترتيب بيشترين موارد آسيب هاي اجتماعي را در ميان دانش آموزان تشكيل مي دهد. ترك تحصيل، فرار از مدرسه، اعتياد، سرقت، تشكيل گروه هاي معارض و ونداليسم و… نيز از ديگر آسيب هاي اجتماعي است كه روز به روز در حال گسترش ميان دانش آموزان است به طوري كه معاون وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه گفته است: «۳۰ درصد دانش‌آموزان به شدت نياز به توانمندسازي اجتماعي دارند.»

 

با وجود اين در لايحه بودجه سال 99 كل كشور كه اكنون در كميسيون تلفيق بودجه مجلس در حال بررسي است، براي برنامه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان، 33 ميليارد و 500 ميليون تومان اختصاص يافته است. اين برنامه شامل نظام مراقبت هاي اجتماعي دانش آموزان با پيش بيني 29 ميليارد و 258 ميليون تومان بودجه، ارائه خدمات توانمند سازي به دانش آموزان در معرض خطر با پيش بيني دو ميليارد و 71 ميليون تومان بودجه و نيز پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به دانش آموزان و والدين با پيش بيني دو ميليارد و 170 ميليون تومان بودجه است.در لايحه بودجه سال 1398 كل كشور نيز براي برنامه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان 31 ميليارد و 300 ميليون تومان پيش بيني شده بود كه امسال اين رقم دو ميليارد و 200 ميليون تومان افزايش يافته است.

 

با احتساب آمار 14 ميليون و 600 هزار دانش آموز در سال تحصيلي 99-98، سرانه هر دانش آموز در برنامه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان در لايحه بودجه سال 1399 كل كشور، حدود دو هزار و 295 تومان است كه اين رقم، براي جمعيت مهم و تأثيرگذاري كه آينده كشور به آن ها بستگي دارد، اصلا كافي نيست.همچنين پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه در دانش آموزان بايد به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي كشور مورد توجه متصديان كشور قرار گيرد.

 

نامه به رئيس مجلس

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران در گفت و گو با مهر با اشاره به اين كه يكي از ارگان‌هايي كه مي‌تواند در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي نقش داشته باشد، آموزش و پرورش است، اظهار كرد: در صورتي كه با برنامه‌هاي پيشگيرانه و اختصاص اعتبار ويژه‌اي در مدارس بتوانيم از بروز آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كنيم، امنيت جامعه نيز تضمين خواهد شد.

 

سيدحسن موسوي چلك با اشاره به تحصيل بيش از 14 ميليون دانش آموز در كشور، افزود: هيچ ساختاري مانند آموزش و پرورش نداريم كه همزمان با گروه زيادي از مخاطبان مانند والدين، دانش آموزان و اولياي مدرسه در ارتباط باشد.

 

وي از ارسال نامه به رئيس مجلس خبر داد و گفت: به عنوان يك تشكل غيردولتي كه در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي نيز فعاليت داريم در نامه‌اي از رئيس مجلس درخواست كرديم كه بودجه بخش آسيب‌هاي اجتماعي را افزايش دهد، چرا كه در غير اين صورت با مشكلات زيادي روبه رو خواهيم شد.

 

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران افزود: باوجود تدوين برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستي كه در همه آن ها توجه ويژه به پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي مورد تاكيد قرار گرفته، انتظار مي‌رود مجلس سكوت نكند و در كميسيون‌هاي مربوط درباره افزايش اعتبارات پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، اقدامات ويژه‌اي را انجام دهد.

 

وي خاطرنشان كرد: برنامه پيشگيري بايد بر اساس ارتقاي سلامت روان جامعه تدوين شود كه متأسفانه در اين خصوص غفلت شده است چرا كه اگر مجلس فكري براي افزايش بودجه آسيب‌هاي اجتماعي نكند به راحتي سرمايه‌هاي اجتماعي خود را از دست خواهيم داد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.